Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”).

logo

 BUDOWA ŚWIATŁA SAMOCHODOWEGO

W skład standardowej konstrukcji oświetlenia wchodzą: obudowa, urządzenie sterujące mechaniczne lub elektryczne, lusterko (odbłyśnik), źródło światła, szkło (rozproszone lub przezroczyste). 

Żarówki są integralną częścią świateł samochodowych.

 Żarówki halogenowe 

 Najtańszym rozwiązaniem są żarówki halogenowe. Można kupić już za kilka złotych i są one dostępne od ręki. Barwa światła halogenowego jest żółta. Największą wadą jest mała moc wytwarzanego światła, która wynosi maksymalnie 1500 lumenów, co oznacza również ograniczone pole widzenia. Żarówki ksenonowe 

 Po raz pierwszy wprowadzone pod koniec lat 90. Wewnątrz lampy znajduje się ksenon (gaz szlachetny), który reaguje chemicznie z częściami lampy. Wymaga to odpowiedniej temperatury pracy, dlatego żarówki wytrzymują kilka sekund i dlatego nie lubią być wielokrotnie włączane i wyłączane. Mają niebieskie światło. Moc powstałej wiązki to nawet połowa mocy lamp halogenowych - to ponad 3000 lumenów. Dużym plusem jest to, że nie psują się od razu; użyte światło ma fioletowy odcień. Żarówki LED 

 Najczęściej spotykane żarówki w nowoczesnych samochodach; W 2012 roku wszystkie nowe samochody musiały używać diod LED jako świateł do jazdy dziennej. emitowane światło jest prawie białe i praktycznie przypomina światło słoneczne; obiekty oświetlone nocą wyglądają prawie tak samo jak za dnia. Diody LED zużywają energię wydajnie, ponieważ prawie cała energia jest zużywana na wytwarzanie światła. Wielu producentów samochodów twierdzi, że żarówki LED wytrzymają całe życie samochodu. W przypadku kolizji/uszkodzenia ich wymiana jest bardzo kosztowna - ceny sięgają kilku tysięcy złotych. 

  Należy pamiętać o homologacji. Na korpusie musi być umieszczona duża litera E, cyfra wskazująca kraj homologacji typu; W Polsce lampy muszą być przystosowane do ruchu prawostronnego (wskazuje na to strzałka na kloszu). Specjalne przepisy dotyczą lamp i LED. Obecnie wszystkie pojazdy sprzedawane w UE muszą być wyposażone w światła LED, zwłaszcza światła do jazdy dziennej. Uwaga: Polskie prawo nie zezwala na wymianę fabrycznie montowanych standardowych żarówek na diody LED do reflektorów, kierunkowskazów i świateł postojowych. Dlatego po prostu zabrania się ingerowania w projekt oryginalnych świateł samochodu, zwłaszcza jeśli zmienia to jego oryginalne parametry. Montaż elastycznych taśm LED wewnątrz reflektorów jest zabroniony. Nielegalne jest również w UE korzystanie z odnowień, tj. alternatywy dla przednich żarówek. 

 Co w takiej sytuacji może zrobić polski kierowca? Najprostszym rozwiązaniem jest zakup samochodu, który jest już wyposażony w oświetlenie LED. W przeciwnym razie wymiana diod LED będzie bardzo trudna. 

 Zadbaj o reflektory w Twoim samochodzie!

 Należy również dbać o czystość reflektorów. Czasem wystarczy ręcznik. Wiosną i zimą koniecznie kup środek odstraszający owady, który pomaga pozbyć się suchych owadów na światłach. Jeśli plastikowe abażury są matowe, wypoleruj je, aby usunąć przebarwienia i wygładzić rysy na powierzchni. W sklepach z kosmetykami motoryzacyjnymi można już znaleźć gotowe narzędzia, które zawierają specjalne pasty, ściereczki, piasek oraz produkty chroniące przed żółknięciem. Warto również zwrócić uwagę na lokalizację świateł. Niezastosowanie się do tego zalecenia może nawet spowodować wypadek. Najlepiej udać się do mechanika i poprosić o przegląd techniczny auta. Diagnostyka określa, czy odbłyśnik znajduje się na właściwej wysokości. 

Parujące reflektory, pojawia się taki problem u Ciebie?

 Odnosi się to do wilgoci w nich. Parowanie jest zwykle spowodowane przez stare lub uszkodzone uszczelki lub filtry. Winne mogą być również zatłoczone drogi oddechowe. Wystarczy wyjąć oprawę oświetleniową i znaleźć winowajcę. Zacznij od wyczyszczenia otworów wentylacyjnych. Jeśli to nie pomogło, sprawdź stan nakrętek i uszczelek. Jeśli wymieniłeś korek/uszczelki na nowe, a reflektor nadal paruje, przyczyną może być stary rozpadający się klej, który powoduje przedostawanie się powietrza do soczewki. Stary klej można usunąć za pomocą ciepła, np. z opalarką. Ostrożnie usuń wszystkie pozostałości kleju przed nałożeniem nowego kleju. Pamiętaj też o blachach - po otwarciu powinny być wygięte i odgięte do tyłu - możesz też użyć opalarki. Po zakończeniu procesu zanurz reflektor w wodzie, aby sprawdzić, czy woda może przeniknąć.

Udostępnij